Todos: Devolver los libros

Nästa vecka är det dags att lämna in alla spanskböcker. Gå igenom din bok och sudda eventuella antecknignar, och se till att boken ser fin ut. Kontrollera att du har betalat övnignsboken om du har skrivit i den.

ABTV: Uppsamling nationella prov

Ni som missade nationella provet hörförståelsen får göra det på tisdag när vi slutar till lunch. Kom till Toletum kl 11.45.

Mikaëla

GHI: Onsdag 4 juni

Onsdag 4 juni är sista spansklektionen på hela sjuan. Då har vi helklass på morgonen så att alla får sluta tidigt och kan gå ut i solen och äta glass på eftermiddagen.

/Mikaëla


GHI: Semanas 22 y 23

Tarea para lunes:
Aprender el verbo IR=gå, åka
voy
vas
va
vamos
vais
van

Gör klart två övnignar på s. 119. Vi rättar och går igenom dem på måndag.

Tarea para miércoles:
Contar hasta 100. Ver página 46. Hacer ej. 1, p. 105.

Tarea para lunes semana 23:
Kunna olika färdsätt på spanska (se s. 50): voy EN coche
Kunna säga "jag/du/ha... åker på semester": voy DE vacaciones.
Kunna några klädesplagg, så många du kan lära dig, välj de du tycker är viktigast.

CE+D: Semana 22

Tarea para lunes (CE) / martes (D)
!Ve a entrenar! Hax algún tipo de entrenamiento físico. Puede ser la natación, dar un paseo, correr, bailar, hacer una clase de aerobic o de gimnástica, jugar al fútbol, al bandy de sala... No cuenta la educación física en la escuela.

En la clase de español, vamos a hablar de lo que hemos hecho, y de diferentes tipos de deportes.

GHI: Semana 21

Tarea para miércoles:
Unidad 10 A, pp 42-43 ?Qué desean?

Mål:
- att känna till ungefär vilka tider spanjorerna äter frukost, lunch och middag.
- att veta vad måltiderna heter på spanska, liksom förrätt, huvudrätt och efterrätt.
- kunna några maträtter på spanska
- kunna beställa något att äta.

Palabras...

Ord som Mikaëla kommer på under sin resa i Spanien, att det är kul att lära sig:

no hace falta - det behövs inte (himla användbart) funkar också omvänt:
hace falta /un paraguas/ - det behövs /ett paraply/

mola - det är häftigt, bra, kul...
mola mazo - jättehäftigt, bra... (ungdomsuttryck) man kan också säga
mola mucho

es un rollo - it's a mess, jobbigt, dåligt..
qué rollo - vad dumt, vad jobbigt

qué guay - vad fint

!qué más da! - vad spelar det för roll? men och? skitsamma!

tener mala leche = vara djävligt elak
hacer algo con mala leche = gör något för att djävlas (mala leche betyder eg dålig mjölk!)

"El martes ni te cases ni te embarques" - tisdagar är otursdag i Spanien, och framför allt tisdagen den 13 (som det är imorgon). Hos oss är det fredagen den 13, i Italien är det fredagen den 17 och i Spanien är det tisdagen den 13 som är otursdagen.

el usuario - användarnamn
la contraseña - lösenord

tiene buena pinta - det ser gott ut

una semana, nada más - bara en vecka (de använder mycket nada más, istället för sólo)

pasar a limpio - skriva rent


CED: Prueba 4, semana 21

Prueba de español 4

CE: el 21 de mayo, D: el 22 de mayo

Unidades 5-6


Läs igenom och repetera alla texter vi har gått igenom i kap 5 och 6 och lär dig alla ord i texterna. S. 74-76, s. 81-84, s. 88, s. 92-94.


Mål:

-             Kunna olika stadsord (gör övningen "Blandade stadsord" på glosboken.se. se hela kap 5)


-             Kunna tala om olika färdsätt (ir en moto, en avión, en tren...)


-             Kunna berätta om Madrid på spanska, och några kända platser och sevärdheter där.


-             Kunna fråga efter vägen och förstå vad någon svarar. (stencil, Tapas s. 88)


-             Kunna beskriva vägen. (stencil Preguntar por el camino, Tapas s. 88)


-             Kunna komparera adjektiv, både regelbundna (fácil - más fácil - el/la/lo más fácil) och oregelbundna (malo/a - peor - el/la/lo peor; bueno/a - mejor - el/la/lo mejor). Stencil, anteckningar, övning 6, 11 kap 5 och 2 och 3 kap 6.


-             Kunna beskriva hur du eller någon annan är som person. (s. 92-94, övning 1-2 s. 95)


-             Kunna berätta om vad någon brukar göra eller vara. (Verbet soler, se baksidan.)


-             Kunna berätta om något som har hänt (perfekt).


-              Repetera de oregelbundna verb vi har gått igenom i åttan: ir, ser, estar, tener, soñar, querer, poder.





¡¡Mucha suerte!!

Mikaëla

Oregelbundna verb


  

Soler (bruka)

Poder (kunna)

Soñar (drömma)

Querer

(vilja /ha/)

yo

Suelo

Puedo

Sueño

Quiero

Sueles

Puedes

Sueñas

Quieres

él, ella, usted

Suele

Puede

Sueña

Quiere

nosotros

Solemos

Podemos

Soñamos

Queremos

vosotros

Soléis

Podéis

Soñáis

Queréis

ellos, ellas, ustedes

suelen

pueden

sueñan

quieren




  

Ir (gå, åka)

Ser (vara)

Estar (vara)

Tener (ha)

yo

voysoyestoy
tengo

vaseres
estás
tienes

él, ella, usted

vaes
está
tiene

nosotros

vamossomos
estamos
tenemos

vosotros

vaissois
estáis
tenéis

ellos, ellas, ustedes

van
son
están
tienen


Perfekt (har gjort)


HABER

  

  

Particip

yo

   he




   has




Hablar -->_hablado____

él, ella, Usted

   ha




Comer -->_comido______

nosotros

   hemos


+


Vivir -->vivido________

vosotros

   habéis





ellos, Ustedes

   han





Oregelbundna particip: hacer --> hecho, ver --> visto.

Ex:

He visto una película.         = Jag har sett en film.

He hecho mis tareas.           = Jag har gjort mina uppgifter.


CE+D: Semana 20

Mikaëla är bortrest och ni kommer ha vikarie. CE har Linda på måndag, Damma har Vanessa tisdag och torsdag.

CE
Tarea para lunes:
Läs igenom alla horoskopen på s. 92-94. Lär dig att berätta om DITT stjärntecken.

Martes:
Hemuppgift/sovmorgon. Ni gör övning 2, 3, (4), 6, plus läser hela texten, som är läxa till nästa måndag, v. 21. Kunna stava alla adjektiven.

På glosboken.se finns en övning som heter El horóscopo, som innehåller alla glosor från s. 92-94.

Damma:
Tarea para martes:
Läs igenom alla horoskopen på s. 92-94. Lär dig att berätta om DITT stjärntecken.

Tarea para jueves:
Texten om stjärntecknen Acuario-Leo.

Tarea para martes s. 21:
Kunna hela texten s. 92-94, om alla stjärntecken.

På glosboken.se finns en övning som heter El horóscopo.

AV: Semanas 20 y 21

Los verbos de la semana 20: 
poner (sätta, ställa lägga) och poder (kunna)
Se s. 153-154 i övningsboken. Läxa till onsdag (men förhöret kan komma nästa vecka)

Inlämning av B-texter, för er som jobbar för överbetyg. Lägg i Mikaëlas fack under veckan. De som inte har kommit in i slutet av veckan rättas och bedöms inte. Mejla går bra: [email protected]

Mikaëla är bortrest hela veckan. Ni har Linda som vikarie på måndagen och Vanessa på tisdagen. Använd lektionstiden VÄL! Onsdag är det operation dagsverke.

El verbo de la semana 21:
querer (att vilja, tycka om)
Se s. 154 i övningsboken.
Läxa till tisdag.

saber (att veta)
Ses. 254 i övnignsboken.
Läxa till onsdag.


TB: Semana 20

Los verbos de la semana:
poner (sätta, ställa, lägga) och querer (vilja)
Se s. 154 i övningsboken. Läxa till torsdag.

Mikaëla är bortrest hela veckan. Ni har Linda som vikarie på måndagen. Onsdag är det operation dagsverke. Torsdag får ni långlunch och möjlighet att vara ute i solen (?), och gör istället en hemuppgift.

Inlämning av B-uppgifter för er som arbetar för överbetyg. Läggs i Mikaëlas fack under veckan. De som inte har kommit in i veckans slut rättas och bedöms inte. Mejla går jättebra: [email protected]

CE+D: Semana 19

Tarea para miércoles (CE)/jueves (D):
Comparación de adjetivos. Adjektivets komparation. Gör stencilen, vi rättar tillsammans eller lämnar in på lektionen.

RSS 2.0