Barcelonaresan bokad
Avgång
Arlanda Söndag 26/10 15.00 med Spanair Ankomst 18.30
Hem
Torsdag 30/10 10.35 med SAS Ankomst 14.10
Ni kommer få mer information salmad när skolan börjar.
Anmäl dig till Barcelona-resan (gäller CDEF)
Den 22 juni har det inkommit 18 anmälningar. Vi behöver bli minst 20, gärna 30 för att få ett bra pris. Prata gärna med era kompisar, ni som har anmält er, och se om vi inte kan bli fem till i alla fall.
BARCELONA vecka 44
Intresseanmälan
Vi planerar att ordna en Barcelonaresa under höstlovet i vecka 44. Minst
20 elever måste anmäla sig för att resan ska bli av. Även vuxna/föräldrar
är välkomna med. I priset skulle följande kunna ingå.
- resa med flyg tor
- transfer
- 4 övernattningar på centralt beläget vandrarhem
med frukost
- reseledning o guidning (2 ledare)
- några utflykter och några aktiviteter kommer också att
ingå i programmet.
PRIS: c:a 4400:-
Vi vill ha in din intresseanmälan omgående. När vi fått in din intresseanmälan och ser att minst 20 st är intresserade så kommer
vi att gå ut med en bindande anmälan, samtidigt ska en anmälningsavgift på 1400:- betalas i samband med anmälan. Anmälan och an-
mälningsavgift ska vara oss tillhanda senast den 30/6.
Intresseanmälan kan skickas till Mikaëla Lind [email protected]
Mikaëla Lind Rolf Wendle
...........................................................................................................................
(Skickas till Mikaëla Lind omgående)
INRESSEANMÄLAN BARCELONA
Härmed anmäler jag mig som intresserad att delta i Barcelonaresan
_______________________________________ _______________
(Namn) (klass)
Åttor - BARCELONA!
Ska bli jätteroligt att åka med er!!! Vi vill gärna ha med oss några föräldrar, ett stort plus om de kan prata spanska. Hör efter hemma.
Se till att du får med dig ett papper, med information om resan, hem på avslutningen, om du är intresserad av att följa med. Om du inte får något kan du mejla mig.
Kram Mikaëla
Perrea perrea...
evelina. säger:
hey ana! haha I just have to say that I just love your ESC-song!
» .α и α. « säger:
chiki chiki?
.evelina. säger:
It's so funny!
» .α и α. « säger:
haha, do you know what the lyrics mean?
.evelina. säger:
I understand some but not all. can you tell me please?
» .α и α. « säger:
perrea perrea significa something like ''dance, dance!'' but it's a word used just to reggeton
» .α и α. « säger:
dance, dance!
the chiki chiki is very cool,
they dance it in China and in Alcorcón too.(a town in Madrid)
give that tanned girl chiki chiki, cause chiki chiki makes her a little silly
Rajoy dances it (spanish politician)
Hugo chavez dances it (argentina's president)
Zapatero dances it (spanish president)
my darling, you know
the brothers dance it (in cuba they use to call each other brother)
Todos: Devolver los libros
ABTV: Uppsamling nationella prov
Mikaëla
GHI: Onsdag 4 juni
Onsdag 4 juni är sista spansklektionen på hela sjuan. Då har vi helklass på morgonen så att alla får sluta tidigt och kan gå ut i solen och äta glass på eftermiddagen.
/Mikaëla
GHI: Semanas 22 y 23
Aprender el verbo IR=gå, åka
voy
vas
va
vamos
vais
van
Gör klart två övnignar på s. 119. Vi rättar och går igenom dem på måndag.
Tarea para miércoles:
Contar hasta 100. Ver página 46. Hacer ej. 1, p. 105.
Tarea para lunes semana 23:
Kunna olika färdsätt på spanska (se s. 50): voy EN coche
Kunna säga "jag/du/ha... åker på semester": voy DE vacaciones.
Kunna några klädesplagg, så många du kan lära dig, välj de du tycker är viktigast.
CE+D: Semana 22
!Ve a entrenar! Hax algún tipo de entrenamiento físico. Puede ser la natación, dar un paseo, correr, bailar, hacer una clase de aerobic o de gimnástica, jugar al fútbol, al bandy de sala... No cuenta la educación física en la escuela.
En la clase de español, vamos a hablar de lo que hemos hecho, y de diferentes tipos de deportes.
GHI: Semana 21
Unidad 10 A, pp 42-43 ?Qué desean?
Mål:
- att känna till ungefär vilka tider spanjorerna äter frukost, lunch och middag.
- att veta vad måltiderna heter på spanska, liksom förrätt, huvudrätt och efterrätt.
- kunna några maträtter på spanska
- kunna beställa något att äta.
Palabras...
Ord som Mikaëla kommer på under sin resa i Spanien, att det är kul att lära sig:
no hace falta - det behövs inte (himla användbart) funkar också omvänt:
hace falta /un paraguas/ - det behövs /ett paraply/
mola - det är häftigt, bra, kul...
mola mazo - jättehäftigt, bra... (ungdomsuttryck) man kan också säga
mola mucho
es un rollo - it's a mess, jobbigt, dåligt..
qué rollo - vad dumt, vad jobbigt
qué guay - vad fint
!qué más da! - vad spelar det för roll? men och? skitsamma!
tener mala leche = vara djävligt elak
hacer algo con mala leche = gör något för att djävlas (mala leche betyder eg dålig mjölk!)
"El martes ni te cases ni te embarques" - tisdagar är otursdag i Spanien, och framför allt tisdagen den 13 (som det är imorgon). Hos oss är det fredagen den 13, i Italien är det fredagen den 17 och i Spanien är det tisdagen den 13 som är otursdagen.
el usuario - användarnamn
la contraseña - lösenord
tiene buena pinta - det ser gott ut
una semana, nada más - bara en vecka (de använder mycket nada más, istället för sólo)
pasar a limpio - skriva rent
CED: Prueba 4, semana 21
Prueba de español 4
CE: el 21 de mayo, D: el 22 de mayo
Unidades 5-6
Läs igenom och repetera alla texter vi har gått igenom i kap 5 och 6 och lär dig alla ord i texterna. S. 74-76, s. 81-84, s. 88, s. 92-94.
Mål:
- Kunna olika stadsord (gör övningen "Blandade stadsord" på glosboken.se. se hela kap 5)
- Kunna tala om olika färdsätt (ir en moto, en avión, en tren...)
- Kunna berätta om Madrid på spanska, och några kända platser och sevärdheter där.
- Kunna fråga efter vägen och förstå vad någon svarar. (stencil, Tapas s. 88)
- Kunna beskriva vägen. (stencil Preguntar por el camino, Tapas s. 88)
- Kunna komparera adjektiv, både regelbundna (fácil - más fácil - el/la/lo más fácil) och oregelbundna (malo/a - peor - el/la/lo peor; bueno/a - mejor - el/la/lo mejor). Stencil, anteckningar, övning 6, 11 kap 5 och 2 och 3 kap 6.
- Kunna beskriva hur du eller någon annan är som person. (s. 92-94, övning 1-2 s. 95)
- Kunna berätta om vad någon brukar göra eller vara. (Verbet soler, se baksidan.)
- Kunna berätta om något som har hänt (perfekt).
- Repetera de oregelbundna verb vi har gått igenom i åttan: ir, ser, estar, tener, soñar, querer, poder.
¡¡Mucha suerte!!
Mikaëla
Oregelbundna verb
| Soler (bruka) | Poder (kunna) | Soñar (drömma) | Querer (vilja /ha/) |
yo | Suelo | Puedo | Sueño | Quiero |
tú | Sueles | Puedes | Sueñas | Quieres |
él, ella, usted | Suele | Puede | Sueña | Quiere |
nosotros | Solemos | Podemos | Soñamos | Queremos |
vosotros | Soléis | Podéis | Soñáis | Queréis |
ellos, ellas, ustedes | suelen | pueden | sueñan | quieren |
| Ir (gå, åka) | Ser (vara) | Estar (vara) | Tener (ha) |
yo | voy | soy | estoy | tengo |
tú | vas | eres | estás | tienes |
él, ella, usted | va | es | está | tiene |
nosotros | vamos | somos | estamos | tenemos |
vosotros | vais | sois | estáis | tenéis |
ellos, ellas, ustedes | van | son | están | tienen |
Perfekt (har gjort)
HABER |
|
| Particip | |
yo | he | |||
tú | has | Hablar -->_hablado____ | ||
él, ella, Usted | ha | Comer -->_comido______ | ||
nosotros | hemos | + | Vivir -->vivido________ | |
vosotros | habéis | |||
ellos, Ustedes | han |
Oregelbundna particip: hacer --> hecho, ver --> visto.
Ex:
He visto una película. = Jag har sett en film.
He hecho mis tareas. = Jag har gjort mina uppgifter.
CE+D: Semana 20
CE
Tarea para lunes:
Läs igenom alla horoskopen på s. 92-94. Lär dig att berätta om DITT stjärntecken.
Martes:
Hemuppgift/sovmorgon. Ni gör övning 2, 3, (4), 6, plus läser hela texten, som är läxa till nästa måndag, v. 21. Kunna stava alla adjektiven.
På glosboken.se finns en övning som heter El horóscopo, som innehåller alla glosor från s. 92-94.
Damma:
Tarea para martes:
Läs igenom alla horoskopen på s. 92-94. Lär dig att berätta om DITT stjärntecken.
Tarea para jueves:
Texten om stjärntecknen Acuario-Leo.
Tarea para martes s. 21:
Kunna hela texten s. 92-94, om alla stjärntecken.
På glosboken.se finns en övning som heter El horóscopo.
AV: Semanas 20 y 21
Los verbos de la semana 20:
poner (sätta, ställa lägga) och poder (kunna)
Se s. 153-154 i övningsboken. Läxa till onsdag (men förhöret kan komma nästa vecka)
Inlämning av B-texter, för er som jobbar för överbetyg. Lägg i Mikaëlas fack under veckan. De som inte har kommit in i slutet av veckan rättas och bedöms inte. Mejla går bra: [email protected]
Mikaëla är bortrest hela veckan. Ni har Linda som vikarie på måndagen och Vanessa på tisdagen. Använd lektionstiden VÄL! Onsdag är det operation dagsverke.
El verbo de la semana 21:
querer (att vilja, tycka om)
Se s. 154 i övningsboken.
Läxa till tisdag.
saber (att veta)
Ses. 254 i övnignsboken.
Läxa till onsdag.
TB: Semana 20
poner (sätta, ställa, lägga) och querer (vilja)
Se s. 154 i övningsboken. Läxa till torsdag.
Mikaëla är bortrest hela veckan. Ni har Linda som vikarie på måndagen. Onsdag är det operation dagsverke. Torsdag får ni långlunch och möjlighet att vara ute i solen (?), och gör istället en hemuppgift.
Inlämning av B-uppgifter för er som arbetar för överbetyg. Läggs i Mikaëlas fack under veckan. De som inte har kommit in i veckans slut rättas och bedöms inte. Mejla går jättebra: [email protected]