Nuevos ejercicios en glosboken.se

Nu finns övningar för åk 9 för att träna grammatik inför provet.

PERFEKT regelbundna former (29/11)
PERFEKT orgelebundna former (29/11)

Du kan träna på FUTURUM, det finns en övning att hämta för åk 8 som heter El Futuro.

GHI: Semanas 49 y 50

Semana 49 (vecka 49)
Måndag: Ingen läxa
Jag är upptagen med niornas idrottsdag och ni kommer därför ha Sacke. Ni arbetar med Sydamerikas karta och skriver loggbok.

Tisdag: Provet tillbaka. Om vi hinner sjunger vi Vayamos compañeros, enligt önskemål från Robert.

Läxa till onsdag: Rätta provet och skriv upp sju saker som du gjorde fel på och som du ska lära dig!
Dessutom: Lyssna och sjung med i låten Vayamos compañeros - finns länk här till höger!

Semana 50 (vecka 50)
Läxa till måndag: s. 24 i textboken: Soy de Madrid
Kunna berätta var du eller någon annan bor.

Läxa till onsdag: s. 25 i textboken. Kunna fråga och svara, muntligt och skriftligt.
Kunna ord som har med boende att göra: barrio, pueblo, chalé adosado, ciudad, piso.


AV+TB: Kunskapskrav prueba 2

Prueba de español

AV el 4 de diciembre, TB el 6 de diciembre


Repetera häftet från arbetet "Tres temas". Se målbeskrivningen för grupparbetet, på baksidan av häftet.


Du ska visa att du klarar dig i en, två eller alla dessa situationer:

-         gå på restaurang/kafé

-         gå och handla

-         fråga efter vägen

Repetera genom att läsa igenom texterna i häftet, din egen text och gruppens pjäs. Jag kommer inte detaljförhöra ord ur häftet, jag vill se att du kan det du behöver kunna för att göra dig förstådd på spanska i nämnda situationer.



Grammatik att kunna:

-         Futurum (ir + a + verb i infinitiv, tex voy a estudiar = jag ska studera)

-         Uppmaning till tú = imperativ (repetition från förra provet, se Charlamos s. 20-22)

-         Uppmaning till usted = konjunktiv (häftet Tres temas samt Charlamos s. 148 J) (Inte ett krav för G.)

-         De diftongerande verben querer (vilja) och poder (kunna) i presens.

-         Perfekt - alla regelbundna former, samt de oregelbundna particip vi har tagit upp:

            hacer  --  hecho
            ver  --  visto
            abrir  --  abierto
            poner  --  puesto
            escribir  --  escrito
            decir  --  dicho


¡Buena suerte!

/Mikaëla


Köpa spanskböckerna

Man får låna böcker av skolan, som man plastar in och är rädd om så att de återlämnas i gott skick. Vill man behålla boken går det bra att köpa den. Vill man skriva i övningsböckerna måste man köpa dem. Annars lånar man en övningsbok och skriver i sin skrivbok.

Betala in pengarna på plusgiro 28 61 35-9.

ange namn, klass samt koden för boken du köper:

Åk 7
Textbok: 140 kr (SpC1T)
Övningsbok: 100 kr (SpC1Ö)

Åk 8:
Text/övningsbok: 190 kr (SpTa3)

Åk 9:
Textbok: 145 kr (SpC3T)
Övningsbok: 155 kr (SpC3Ö)

Tidsuttryck

Nu finns övning på tidsuttryck på glosboken.se, ur Tapas kap. 2. Sök på användarnamnet kelis, eller på Mikaëla, Katarinaskolan, Uppsala. Övningen heter Tidsuttryck.

CED: Kunskapskrav prueba 2 (11 de diciembre)

Prueba de español el 11 de diciembre

Unidad 2, pp 22-32


Läs texterna Sientes mucho estrés, El dinero de los jóvenes, Qué haces con tu paga, Unas voces. Glosorna ingår.

Mål:

-    Kunna berätta om sin vardag, om hur mycket man får i månadspeng, om vad man gör med sina pengar, om man är stressad eller inte och varför.


-   Kunna ställa olika frågor, kunna frågeorden (s. 28). (Kom ihåg att alla frågeord alltid har accent!)


-   Kunna olika tidsuttryck. (s. 22-23, s. 26) (Öva på glosboken.se)


-   Kunna böja de diftongerande verben querer (att vilja) och sentir (att känna). Se planeringspappret.


-    Kunna att det är infinitiv efter följande uttryck

        Tengo que + infinitiv = jag måste ...

        Me gusta + infinitiv = jag tycker om att ...

        Quiero + infinitiv = jag vill ...

Por ejemplo: Tengo que comprar una moto; Me gusta salir con mis amigos; Quiero dormir mucho.


-   Repetera skillnaden mellan ser och estar, som betyder vara. (Öva på glosboken.se)


-   Repetera regelbundna verb i presens. (s. 149-150) (Öva på glosboken.se)


-   Repetera de oregelbundna verben ir och tener.  (s. 151-152) (Öva på glosboken.se)


-   Repetera gustar, s. 153. (Öva på glosboken.se)


OBS! CE - för att ni ska få 50 minuters skrivtid börjar vi 8.10 denna dag!
Som kompensation börjar ni 8.30 veckan därpå, den 18 december.

¡Buena suerte!

Mikaëla


GHI: Kunskapskrav prueba 2

Prueba de español el 28 de noviembre 8h20

Unidad 3-5A


Mål:


o       Kunna säga varifrån någon kommer (Pedro es de España) och vilken nationalitet de har (Pedro es español). (s. 16-17)


o       Kunna bilda plural av substantiv - lägg på -s om de slutar på vokal och -es om de slutar på konsonant: la mesa - las mesas; el profesor - los profesores. (s. 18-19)


o       Veta att 'är' heter olika beroende på vem eller vad som är: yo soy sueca, tú eres español, el libro es español, los libros son españoles. (s. 19)


o       Kunna böja adjektiv efter substantiv, och veta att adjektivet placeras efter substantivet: un perro blanco - dos perros blancos; una mesa blanca - dos mesas blancas. (s. 19)


o       Kunna berätta och fråga hur gammal någon är. (s. 20)


o       Kunna ställa några frågor och svara på spanska. (s. 21)


o       Kunna placera ut några av de största städerna i Spanien på kartan. (s. 22)


o       Kunna vad väderstrecken heter på spanska. (s. 22)


o       Kunna berätta något om Madrid på spanska. (s. 22)


o       Kunna berätta om de olika delarna av Spanien. (s. 23)



Läs igenom och repetera alla texter flera gånger. Kontrollera dig själv att du kan stava viktiga och vanliga ord.
iSuerte!

OBS! Alla börjar 8.20, ingen lektion på eftermiddagen.


GHI: Vecka 47-48

Läxor v. 47
Måndag: Halv temadag för årskurs 7 - ingen spanska, ingen läxa.

Onsdag: s. 22. Mål:

  • Kunna placera ut några av de största städerna i Spanien på kartan.
  • Kunna vad väderstrecken heter på spanska.
  • Kunna berätta något om Madrid på spanska.

Dessutom: Skriv tre egna exempel på genitiv, tex el libro de Johan, la tortuga de Petra.
Du bör ha hunnit klart kap 4 i övningsboken.

Läxor v. 48

Måndag: s. 23 Mål: Kunna beskriva olika delar av Spanien.

Onsdag: PROV (alla börjar 8.20, ingen lektion på eftermiddagen)
Se kunskapskraven.


Mis prácticas laborales

iCuéntanos en español lo que has hecho hoy en tus prácticas laborales!
Klicka på kommentar här nedanför och berätta på spanskan vad du har gjort på praon idag! Och läs vad de andra har gjort. Skriv ditt namn också så vi vet vem som gör vad. Jag är jättenyfiken på att höra hur ni har det.
/Mikaëla


Lyssna på spanska i MP3

Tips!
Lägg över CD-skivan som hör till boken (finns till Charlamos, inte till Tapas tyvärr) i din MP3-spelare! Lyssna på väg till skolan, på bussen, i matsalskön eller var du vill!


AV+TB: uppgift under praon

Escribe un diario durante tus prácticas laborales
(Skriv dagbok under praon)


Skriv ca 1-5 meningar per dag (inte alla sista dagen!) om något du har gjort under dagen.
Det är jättebra att hjärnan får ställa in sig på spanska lite då och då - ju oftare desto lättare blir det att komma ihåg sånt man lär sig.

Det kan se ut så här till exempel:

Martes el 6 de noviembre
Hoy he hablado con mi jefe. Luego hemos comido juntos.

eller nåt....

Här är en lista med några oregelbundna participformer som du kan ha nytta av:
hacer  --  hecho
ver  --  visto
abrir  --  abierto
poner  --  puesto
escribir  --  escrito
decir  --  dicho

Mejla till mig om du vill, eller lämna in det efter praon.

Detta är för DIN SKULL och för att du ska lära dig så mycket som möjligt. Ta chansen att skriva och få feedback, det är så man utvecklas. Den som verkligen inte orkar eller hinner är inte tvingad.

Nuevos ejercicios en glosboken.se

NEUVO!
ÅK 8
6/11: Las palabras para ?Sientes mucho estrés?
6/11: Las palabras para El dinero de los jóvenes
6/11: Las palabras para ?Qué haces con tu paga?

GHI: Onsdagsgrupper

OBS! Dessa grupper gäller inte längre! Se Onsdagsgrupper vt 08! (3 jan 08)
Från och med v. 45 gäller följande gruppindelning:

Morgon:
Bella
Linnéa
Magnus
Calle
Hilda
Erik
Kevin
Johan H
Gustaf S
Petra
Angelica
Leonard

Eftermiddag:
Matilda
Sofia
Samuel
Johan I
Folke
Viktor
Esmeralda
Gustav L
Robert
Angelo
Felix
David

Läxdagar och läxtips

När man lär sig språk behöver hjärnan koppla på språket ofta för att det ska fastna bättre. Därför har språk 3 två läxtillfällen per vecka. Följande läxdagar gäller för spanskan och de olika grupperna:

GHI:
måndagar och onsdagar

CE:
måndagar och onsdagar

Damma:
tisdagar och torsdagar

AV:
tisdagar och onsdagar

TB:
måndagar och torsdagar



Om textläxor:
Ofta har ni i läxa att läsa och lära er en text i läroboken. För att du ska lära dig språket så bra som möjligt är det viktigt att lära in ord och uttryck i ett samanhang. Vi har därför aldrig (eller mycket sällan) "glosläxa". Läxan är i stället att läsa på texten, och då ingår alltid att lära sig de uttryck som texten innehåller. Ibland behöver du inte kunna stava allting, utan koncentrerar dig på att kunna återberätta eller svara på frågor muntligt om det som står i texten.

Här är några tips på hur du kan träna på textläxor:

  • Det är bra att läsa texten flera gånger högt för sig själv. Om det finns en CD-skiva till boken så använd den ofta! Den hjälper dig att få in rätt uttal och att lära dig hur spanska låter, hur "melodin" går.
  • Du kan gärna träna på att återberätta texten för dig själv. Skriv ner stödord och försök komma ihåg med hjälp av dem.
  • Öva tillsammans med en kompis genom att den ena läser texten och utelämnar något ord här och där som den andra ska säga eller skriva ner.
  • Skriv av texten! Du kanske kan läsa första halvan av meningen och kunna skriva resten utan att titta, efter att ha läst igenom texten flera gånger.
  • Skriv ner en svensk översättning på texten. Försök sedan översätta tillbaka till spanska, muntligt eller skriftligt. Hjälps gärna åt två och två.

GHI: Vecka 45-46

GHI
Läxa till onsdag 7 november:
Kapitel 4 A + skrivuppgift (bilda meningar).

Mål:

  • Repetera räkna till 20.
  • Kunna bilda plural: una bandera - dos banderas; un profesor - dos profesores
  • Kunna böja adjektivet i plural - veta att adjektivet slutar på s om det handlar om flera saker: el perro es negro - los perros son negros.

Läxa till måndag 12 november:
Kapitel 4B, sidan 20.

Mål:

  • Kunna fråga hur många år någon fyller.
  • Berätta vad som ligger på bordet, komma ihåg att det är -s på slutet om det är flera saker: En la mesa hay dos camisetas y un discman.
  • Kunna stava de nya orden.

Läxa till onsdag 15 november:
Kapitel 4B, sidan 21.

Mål:

  • Kunna ställa och svara på frågor.
  • Kunna berätta hur gammal någon är.
  • Kunna stava de nya orden.


Kontakt

Det går bra att nå Mikaëla via mejl, adressen är [email protected].

Telefonnumret till språkarbetsrummet, där jag kan nås om jag inte har lektion, är 018-14 13 63.

AV+TB före praon (v. 45)

En vecka mellan lovet och praon.
Ni ska få tillbaka era skriftliga arbeten från Tres temas. Läxan denna vecka är att rätta och lämna in en renskriven version av den individuella texten. Denna ska sparas i din mapp (den från Proyecto el Barrio) i klassrummet.

Vi repeterar perfekt och samlar ihop de oregelbundna participformer vi har lärt oss (tex hecho av hacer, visto av ver).

Under praoveckorna har du i uppgift att skriva ett par meningar varje dag om vad du har gjort under dagen! Kanske vill ni blogga här och läsa varandras? Om inte lämnar du in på papper eller mejlar till Mikaëla: [email protected]


Nyheter på glosboken.se


För åk 8 finns följande övningar att hämta hem:
Palabras

?Sientes mucho estrés? 
El dinero de los jóvenes 
?Qué haces con tu paga?
?De dónde eres?
?El novio de Carolina
?Quién eres?


Gramática
El futuro
Träna regelbundna verb
Oregelbundna verb
Oregelbundna verb böjning
Ser o estar


För åk 9 finns följande övningar att hämta hem:
Gramática

Diftongerande verb e--> ie (t ex empezar)
Indefinita pronomen
Verb med vokalskifte e-->i (t ex pedir)
Verb med vokalskifte o-->ue (t ex poder)

Öva spanska vid datorn

Här finns en sida där jag har samlat interaktiva övningar på spanska:

http://stp.lingfil.uu.se/~mikaela/spanska


CED: Semanas 45-46

Trabajamos con tres textos de capítulo 2. Estas son las tareas para casa:
(Vi arbetar med tre texter ur kapitel 2. Detta är läxorna:)

Damma:
Para jueves el 8/11:
pp. 22-23: ¿Sientes mucho estrés?

Kunna läsa texten bra, förstå innehållet, översätta från spanska till svenska. Stava 10 av uttrycken i gula fältet (se nedan vilka*)


Para martes el 13/11:
p. 24: El dinero de los jóvenes

Kunna läsa texten bra, förstå innehållet, översätta och stava alla orden/uttrycken.


Para jueves el 15/11:
s. 25 ¿Qué haces con tu paga?

Kunna läsa texten bra, förstå innehållet, översätta och stava alla orden/uttrycken

CE:
Para miércoles el 7/11:
pp 22-23: ¿Sientes mucho estrés?
Kunna läsa texten bra, förstå innehållet, översätta från spanska till svenska. Stava 10 av uttrycken i gula fältet. (se nedan vilka*)

Para lunes el 12/11:
p. 24: El dinero de los jóvenes

Kunna läsa texten bra, förstå innehållet, översätta och stava alla orden/uttrycken.


Para miércoles el 14/11:
p. 25 ¿Qué haces con tu paga?

Kunna läsa texten bra, förstå innehållet, översätta och stava alla orden/uttrycken

*expresiones a escribir para las páginas 22-23
estoy muy estresada
en este momento
nado todos los días
quiero ser nadadora
siempre
hay tanto que hacer
pues claro
a veces, cuando
en general no siento estrés
yo disfruto de la vida


RSS 2.0