CE: Semanas 5 y 6

CE
Tarea para miércoles el 30 de enero:
Repetera månaderna!
enero, febrero, marzo, abril, mayo, junio, julio, agosto, septiembre, octubre, noviembre, diciembre

Tarea para lunes el 4 de febrero:
Capítulo 4: Aficiones. Página 55.

Tarea para miércoles el 6 de febrero:
Capítulo 4: Aficiones. Página 56. (Övningen Aficiones på glosboken.se är uppdaterad med glosor till både s. 55 och 56.)


Gör webövningarna som finns här:
http://www.naturochkultur.se/laromedel/sprakverktyg/nokplayer/nokplayer.html?source=sp_t3_4_3&name=övning%201&chapter=Aficiones&bookimg=Tapas3

Uttrycken finns utlagda på glosboken.se --> sök på Aficiones så hittar du dem!


För att träna dig själv kan du göra övningar på de kapitel som vi redan har jobbat med. Välj bland övningarna här:

http://www.naturochkultur.se/laromedel/sprakverktyg/9.html


Damma: Semanas 5 y 6

Damma
Tarea para jueves el 31 de enero:
Los verbos
mirar = att titta
llegar = att komma
pasar = att hända, ske (?qué pasa? = vad händer?)
olvidar = att glömma
escuchar = att lyssna

Tarea para martes el 5 de febrero:
Capítulo 4: Aficiones. Página 55.

Gör webövningarna som finns här:
http://www.naturochkultur.se/laromedel/sprakverktyg/nokplayer/nokplayer.html?source=sp_t3_4_3&name=övning%201&chapter=Aficiones&bookimg=Tapas3

Uttrycken finns utlagda på glosboken.se --> sök på Aficiones så hittar du dem!

För att träna dig själv kan du göra övningar på de kapitel som vi redan har jobbat med. Välj bland övningarna här:

http://www.naturochkultur.se/laromedel/sprakverktyg/9.html


AVTB: Próxima prueba (el 13 de febrero)

Prueba de español 3

AVTB: El 13 de febrero

Textos:

  • Estudiar los textos 9 A y 10 A en ¿Charlamos? 3 (Kunna översätta från svenska till spanska, ord och uttryck som finns i texterna.)

  • Los textos 9B y 10 B - sólo comprehensión (läsförståelse, behöver inte kunna stava och översätta till spanska)

  • Expresiones de tiempo (tidsuttryck ur texterna): de repente (plötsligt), después (sedan), un rato (en stund), desde que (ända sedan), luego (sen), los primeros días (de första dagarna), los días siguientes (de följande dagarna), a las doce en punto (prick klockan tolv).

Gramática:

  • El pretérito indefinido: verbos regulares (p. 87, Libro de Actividades) y ser/ir (p. 153 Libro de Actividades y tu cuaderno)
  • Objektspronomen: ¿Ves el libro? - Sí, lo veo. (pp 139-140, pp 6-7, Libro de Actividades) (Kunna att objektspronomen placeras framför verben, utom vid infinitiv, imperativ eller gerundium.)
  • Ser y estar - repetir las diferencias. Libro de Actividades p. 160.
  • Hacer preguntas - repetera frågeorden (stencil).

¡Suerte! /Mikaëla


TB: Semana 5 y 6

Tarea para jueves el 31 de enero:
Página 50, Unidad 10 A primera parte

Tarea para lunes el 4 de febrero:
Página 51, Unidad 10 A, segunda parte

Tarea para jueves el 7 de febrero:
Böja ser och ir i preteritum, och skriva sex menignar med formerna. Använd tidsuttrycken från kapitlena, se kunskapskraven. 

SER (att vara) och IR (att gå, åka) har samma former i preteritum! Sammanhanget avgör betydelsen.

fui
fuiste
fue
fuimos
fuisteis
fueron

AV: Semanas 5 y 6

Tarea para martes el 29 de enero:
Página 50 (Unidad 10A)

Tarea para lunes el 4 de febrero:
Página 51 (Unidad 10A)

Tarea para martes el 5 de febrero:
Stencil med frågeorden - gör övningen. Vi rättar tillsammans på lektionen.

Tarea para miércoles el 6 de febrero:
Böja ser och ir i preteritum, och skriva sex menignar med formerna. Använd tidsuttrycken från kapitlena, se kunskapskraven. 

SER (att vara) och IR (att gå, åka) har samma former i preteritum! Sammanhanget avgör betydelsen.

fui
fuiste
fue
fuimos
fuisteis
fueron

GHI: Semanas 5 y 6

Tarea para martes:
S. 29, kunna texten under bilden och i den blåa pratbubblan. Kunna översätta, stava och läsa.
Possessiva pronomen: mi-mis, tu-tus, su-sus

Tarea para miércoles:
Kunna böja regelbundna AR-verb
Tex HABLAR (=att prata)
hablo           = jag pratar
hablas        = du pratar
habla           = han, hon, den, det, Ni pratar
hablamos   = vi pratar
habláis        = ni pratar
hablan         = de, NI pratar

Många spanska verb slutar på -ar, dem kallar man för ar-verb. För att böja dem i presens måste man först få fram stammen. Den får man om man tar bort -ar. Stammen i hablar blir habl. Man lägger på olika ändelser för olika personer. Ändelserna är markerade med fetsil i exemplet ovan.


Tarea para lunes semana 6:
S. 30
Mål:
Kunna vad månaderna och årstiderna heter på spanska och kunna räkna till 31.

Tarea para martes semana 6:
S. 31.
Mål: Kunna fråga någon och berätta när du har födelsedag: Qué día es tu cumpleaños? Es el veinticinco de marzo.

OBS! Onsdagens spansklektioner utgår på grund av sovmorgon efter karnevalen. Därför blir läxan till tisdagen den här veckan!

TB: Semana 4

OBS! Eftersom Tigris missade lektionen idag, måndag, sköt vi upp det skriftliga läxförhöret till på onsdag. Kika på s. 45 igen till dess!

Tarea para jueves:
Escribir un pequeño texto: ?Qué hiciste ayer? (Vad gjorde du igår?) Mencionar por lo menos cinco cosas. Utilizar el pretérito indefinido. (Nämn åtminstone fem saker. Använd preteritum.)

GHI: Semana 4

Läxa till måndag 21 januari/Tarea para lunes el 21 de enero:
Capítulo 6, página 27.
Du ska kunna:
- texten i den gröna rutan.
- orden nombre y apellido
- ordspråket Tal padre tal hijo
- samt kunna några spanska för- och efternamn

Tarea para miércoles/Läxa till onsdag 23 januari
Unidad 6B, página 28

Mål: Kunna berätta om och beskriva sin familj.
Kunna släktord som tío, tía, mujer, marido, abuelo, abuela, hijos, primo, prima

Dessutom
Sid. 54 i övningsboken ska vara klar, gör klart hemma om du itne gjorde det på lektionen.


AV: Semanas 3 y 4

AV
Tarea para miércoles (el 16 de enero)
Läs på preteritumformerna. Se anteckningar och mitt inlägg längre ner, till TB-gruppen.

Tarea para martes (el 22 de enero)
Capítulo 9, página 44.
Control escrito (skriftligt förhör).

Tarea para miércoles (el 23 de enero)
Capítulo 9, página 45.
Control escrito (skriftligt förhör).

GHI: Semana 3

Lunes:
Vi lär oss veckodgarna: lunes, martes, miércoles, jueves, viernes, sábado, domingo. Läxa till tisdag!
Vi ritar självporträtt och skriver om oss själva.

Martes:
Vi gör klart självporträtten och sätter upp dem på väggen. Går igenom kapitel 6. Läxa till onsdag: Sidan 26, kap 6.

Miércoles:
Vi övar muntligt i cirkel att berätta om oss själva och fråga varandra vilka vi är.

TB: Semana 3

Tarea para lunes el 14 de enero:
Hur bildar man preteritum? Läs på formerna vi gick igenom på lektionen för regelbundna verb (-ar, -er och -ir).

Hablar                              Comer                                     Vivir
hablé                                 comí                                         viví
hablaste                            comiste                                    viviste
habló                                 com                                       viv
hablamos                          comimos                                  vivimos
hablasteis                         comisteis                                 vivisteis
hablaron                           comieron                                 vivieron

Den här tidsformen (tempuset) kallas för pretérito indefinido. I läroböckerna står det ofta preteritum, men egentligen är det mer rätt att kalla det indefinido. Den används när man pratar om en handling i det förflutna som är avslutad.


Tarea para jueves (el 17 de enero)
Página 44 en el libro de textos: Secretos. Leer, entender, buscar formas de pretérito indefinido, traducir del español al sueco y del sueco al español.  

Tarea para lunes (el 21 de enero, semana 4)
Página 45. Secretos, parte 2.

CE + D: Semanas 3 y 4

Español semanas 3 y 4: Hablar del pasado



Mål: Att kunna berätta på spanska om något

du eller någon annan har gjort


  • Läs texten ¿Qué has hecho hoy? (stencil).
  • Översätt texten och lär dig alla nya ord och uttryck.
  • Lär dig hur man bildar perfekt på spanska (Tapas s. 148).
  • Lär dig några tidsuttryck som används med perfekt (Tapas s. 148).
  • Skriv och berätta om vad du har gjort på jullovet: ¿Qué has hecho en las vacaciones?
  • Gör en eller flera minidialoger som de på stencilen: ¿Qué has hecho hoy? Arbeta i par eller tre och tre. Spelas upp för klassen. 

Om du har tid över:

  • Läs en deckargåta, be Mikaëla om texten.
  • Skriv en egen berättelse om en händelse som har inträffat.

Uppföljning:

Förhör på perfekt, tidsuttryck och texten v. 4 (CE 23/1, D 24/1)

Spela upp pjäser: När ni vill, senast 23/1

Lämna in jullovstext: 16/1

Ni planerar själva er tid under de här två veckorna. Jag ger inga andra läxor, utan ni arbetar på med de här uppgifterna så att ni kan allting till onsdagen den 23 (CE) eller torsdagen den 24 (Damma) januari.


CED: Semana 2 (y 3)

Damma
Läxa till torsdag 10/1: Frågeorden (stencil)
Läxa till tisdag 15/1: Tidsuttryck (som du skrev i skrivboken)

CE
Läxa till måndag 14/1: Frågeorden (stencil)


Ladda hem gratis språkträningsprogram

Det finns ett kul språkträningsprogram som heter Selingua. Det kan du ladda ner gratis från den här sidan: http://www.wartoft.nu/program/

GHI: Semana 2

Onsdag den 9 januari är spanskan inställd. Morgonlektionen går bort på grund av klassråd och då låter vi eftermiddagsgruppen sluta tidigare. Vi kör igång spanskan för vårterminen från och med måndag, och med nya onsdagsgrupper, se nedan.
/Mikaëla


GHI: Onsdagsgrupper vt 08

Nya grupper från och med v. 3

Morgon:
Magnus
Robert
Bella
Linnea
Hilda
Folke
Viktor
Esmeralda
Gustav L
Felix
David
Leonard

Eftermiddag:
Sofia
Matilda
Angelo
Johan I
Johan H
Samuel
Petra
Angelica
Kevin
Calle
Erik
Gustaf S

RSS 2.0